Vrijdag 1 september 2017
Na een korte nacht werden de kinderen vroeg wakker gemaakt voor het laatste ontbijt. Daarna moesten ze snel hun spullen pakken. De kampleiding heeft zich even kwaad gemaakt om het kamphuis weer spik en span te maken.
De kids hebben de bagage naar de vrachtwagen gedragen, waar de fietsen al in waren gezet. Nogmaals dank aan Koert en Rubilita Luitwieler voor het regelen van de vrachtwagen. We hebben heerlijk gefietst door Hattem en omgeving!
De busreis naar Ridderkerk verliep een stuk rustiger dan de heenreis. Er zijn ook diverse kinderen in slaap gevallen.
Rond één uur reden we Ridderkerk binnen waar de ouders hun kinderen weer in de armen konden sluiten.

Klik hier voor de foto’s van dag 5.

Donderdag 31 augustus 2017
Vanochtend werden de kinderen luidruchtig wakker gemaakt door de kampleiding om vervolgens lekker te ontbijten. Na het corvee vertrokken we op de fiets naar Hattem. Daar hebben we het Bakkersmuseum bezocht, dat was erg interessant, leuk en leerzaam. De kinderen mochten zelf hun brood vlechten. Terwijl het brood werd gebakken, deden de kinderen een speurtocht door het museum. Na de lunch konden de kinderen in Hattem rondlopen/shoppen. ’s Middags stond de vossenjacht in Hattem op het programma. De kinderen moesten vossen vinden. Elke vos gaf de kinderen een opdracht, werd deze goed uitgevoerd dan kregen ze een hint. Met deze hint kunnen ze misschien de moord op kampeigenaar meneer Klaverblad oplossen. Terug bij het kamphuis konden de kinderen lekker spelen in het bos.
’s Avonds hebben we lekker frietjes gegeten.

Na het corvee kwamen Dreadlock Jones en Dr. Whats-up nog langs. Ieder basisgroepje mocht vertellen wie volgens hen de moordenaar is. Alle verdachten moesten op de verdachtenbank zitten en de kinderen mochten ‘hun verdachte’ nog één vraag stellen. Uiteindelijk hebben Dreadlock Jones en Dr. Whats-up de moord opgelost. Professor Zeekrijger bleek de dader te zijn en bekende de moord. Zijn motief? De vrouw van professor Zeekrijger heeft hem verlaten voor meneer Klaverblad. De agent heeft de professor gearresteerd.

Na de spannende ontknoping gingen de kids bingo spelen om vervolgens de sprookjestocht in de bos te bewandelen. Helaas waren er geen elfjes en feetjes…..

Klik hier voor de foto’s van dag 4

Woensdag 30 augustus 2017
In de ochtend gingen we als ieder mens lekker ontbijten. En werd er vertelt dat we gingen kanoën en vlotten gingen bouwen. We pakten alle spullen die we nodig hadden en gingen naar het sportcenter. We moesten even wachten en er werd wat uitgelecht wat we allemaal gingen doen. Ik ging als eerste vlotten bouwen. Je moest wat tonnen pakken en wat balken en ging die aan elkaar vast maken met mastworpen (Knopen) en uiteindelijk gingen we er ook het water mee in. Dat was eigenlijk nog best eng. Maar gelukkig ging alles goed. Daarna gingen we kanoën, in het begin had iedereen er een beetje moeite mee. Maar daarna ging het bij iedereen wel goed. Maar sommige mensen belanden steeds in de bosjes!!! Maar we zijn allemaal veilig teruggekomen. Daarna gingen we onverwachts survivalen!!! Eerst moesten we van de berg af rollen. Daarna gingen we in een modder plas, dat was dieper dan we dachten. En als laatste moesten we tijgeren onder een zeil door en werden we bekogeld met modder. Maar uiteindelijk is het toch een leuke dag geworden.

Groetjes, Jonathan en Danique

Vanavond hebben we in plaats van een buitenspel de gala avond ivm het weer.
Klik hier voor de foto’s van dag 3.

Dinsdag 29 augustus 2017 werkweek;

ochtend: lekker rustig wakker worden aan tafel terwijl meester Marcel uitlegt over het eerste spel van de dag. Nock your socks off; dat betekent dat je elkaars sokken uit probeert te trekken. Na dat we dat gedaan hebben gaan we eten. Na het eten maken we ons klaar voor een lange fietstocht naar het strand. Op het strand aangekomen leggen we alles klaar en springen we het water in!!!
Het is erg gezellig op het strand en hebben het allemaal erg naar ons zin.
Na een dikke 4 uur op het strand gaan we weer terug naar het kamphuis.
Wat blijkt dat meester Marcel de hele weg om gezet heeft naar 2 uur fietsen, terwijl het 10 minuten konden zijn. Onderweg naar het kamphuis heeft iedereen zadelpijn en last van de benen, doordat we steeds heuvels op moesten. Terug op het kamphuis heeft iedereen lekker vrije tijd. Rond een uur of 6 gaan wij lekker macaroni eten, daarna is er corvee.
Daarna gaan wij een spel in het donkere bos doen en is er een kampvuur!
‘s Avonds is er een feestje van een jarige!

Geschreven door: Ravanha, Romy en Martyna.

Klik hier voor de foto’s van dag 2.

Maandag 28 augustus 2017

Na een gezellige busrit kwamen de kinderen aan in Hattem. De buschauffeur heeft de kinderen afgezet bij een bos en daar hebben zij de meegenomen lunchpakketjes soldaat gemaakt. Na de lunch is er een puzzelspel gedaan. Meester Marcel had zeven filmpuzzels bij zich, maar de puzzels zaten door elkaar. Op de achterkant van de puzzels stonden de namen van de alle kinderen. Door de puzzels op te lossen ontstonden zeven groepen. Meester Marcel vertelde dat dit basisgroepen zijn en dat bepaalde opdrachten met dit groepje gedaan moeten worden. De eerste opdracht was met je groepje naar het kamphuis lopen. Dat was best spannend. Op de hoofdweg naar het kamphuis werden de kinderen opgewacht door een paniekerige juffrouw Zonnehoed, de kampbeheerster. Ze wilde dat de kinderen weer naar huis gingen. Want er was iets vreselijks gebeurd! De omgeving bij het kamphuis was afgezet door de politie. Kampeigenaar meneer Klaverblad was vermoord. De politie liep druk rond om sporenonderzoek te doen. Rechercheurs Dreadlock Jones en Dr. Whats Up waren snel ter plaatse. Dreadlock Jones is een super relaxte rechercheur. Hij is zeer beroemd om zijn onconventionele onderzoeksmethoden. Hij is niet de snelste maar behaalt vaak een goed resultaat. Dr. What-Up is de trouwe kompaan van Dreadlock Jones. Een ietwat uitbundige rechercheur die meer van het doen is dan van het denken. Juist deze combi van eigenschappen maakt dit duo succesvol. Even is overwogen om de kinderen naar huis te sturen, omdat ze alleen maar in de weg lopen. Maar Dreadlock Jones en dr. Whats Up hebben besloten dat de kinderen misschien van grote hulp kunnen zijn om de moordenaar te vinden.

In de middag hebben de kinderen een spel gespeeld in het bos. Hier kwamen de witte t-shirts van pas die de kinderen vrijdag jl. hadden beschilderd.

Na het heerlijke avondeten kwamen Dreadlocks Jones en Dr. What-up weer langs. Ze hadden de diverse verdachten meegenomen. Met het basisgroepje mochten de kinderen alle verdachten ondervragen. En er waren best veel verdachten: de zoon van meneer Klaverblad, kampbeheerster mevrouw Zonnehoed, goochelaar Graaf Zwarthout, penningmeester Irene Adelaar, een zwerver, de boswachter, een waarzegster, professor Zeekrijger en Patricia Muskiet van de Pers.

Het gaat voor Dreadlock Jones, Dr. What-Up en de kinderen nog een heel karwei worden om de moordenaar te vinden.

Vanavond werd er in het pikkedonkere bos het spannende smokkelspel gespeeld.

We hopen dat de kinderen vanavond lekker slapen en morgen weer fris en fruitig aan het ontbijt verschijnen.

Klik hier voor de foto’s van dag 1. (Kwaliteit van foto’s is niet geweldig. Foto’s zijn verkleind om te kunnen uploaden met de langzame wifi).

Vrijdag 25 augustus 2017
Maandag a.s. vertrekken de leerlingen van groep 8 van CBS De Wingerd en CBS De Klimop naar Hattem voor de werkweek! Ja, dat is best snel na net één weekje school. Maar ook wel erg leuk om het schooljaar zo te beginnen.
Beide groepen 8 kwamen vanmiddag bijeen in het lokaal van meester Marcel. Hier kregen de leerlingen een speciale videoboodschap van de heer Klaverblad te zien. Hoe leuk is dat, dat wij zijn uitgekozen!!!